Kettős mérce: síkos úton a német útdíj

Indítványozza a napokban elfogadott német útdíjakról szóló törvényt megtámadását a Magyar Autóklub és arra kérte a magyar kormányt, hogy kezdeményezzen kötelezettségszegési eljárást Berlinnel szemben az Európai Bizottságnál. Az autós érdekvédelmi szervezet szerint Németország az eddigi sajtóhírek alapján kettős mércét alkalmaz az Európai Unión belül. A német alsóház, a Bundestag által egy hete elfogadott törvény ugyanis  2016-tól úgy ír elő autópályadíj-fizetési kötelezettséget, hogy az csak a külföldiekre vonatkozik, s a díjat valamennyi német jármű-üzembentartó levonhatja az adójából. 

Lépéseket tesz a Magyar Autóklub a Németországban bevezetett autópályadíjak miatt. Mint azt korábban a Helyi Híradó megírta, a Bundestag egy hete úgy döntött: a jövő januártól minden autósnak fizetnie kell a ma még díjmentes német sztrádák használatáért. Az eljárást azóta sokan bírálták Európában és a kettős mérce unión belüli megvalósulásának tekintik. A német autósok ugyanis mentességet kapnak az útdíjfizetés alól azzal, hogy a megváltott éves matrica árát levonhatják az esedékes gépjármű-adójukból.

A Magyar Autóklub a sajtóból szerzett tudomást a történtekről, ennek ellenére eltökélt a magyar autósok érdekvédelme és az uniós alapjogok maradéktalan érvényre jutása mellett. A szervezet szerint az ilyen szabályozás ellentétes az Európai Unió Lisszaboni Szerződésének rendelkezésével, ami tiltja az EU-ban az állampolgárság alapján történő bármely megkülönböztetést.

Az autóklub már indítványozta a magyar kormánynál: kezdeményezzen Németországgal szemben kötelezettségszegési eljárást az Európai Bizottságnál.

Kovács Kázmér ügyvéd, a szervezet vezető jogásza a Helyi Híradónak elmondta, a diszkriminatív határozat több európai országban is hasonló reakciókat váltott ki, a külföldi autóklubokkal azonban  egyelőre nem tervezik a kapcsolatfelvételt és egyeztetést ebben az ügyben. A díjfizetési kötelezettségről egyébként Németországon belül is megoszlanak a vélemények. Az ottani autósok egyre inkább attól tartanak, hogy a növekvő tiltakozások következtében az Európai Bizottság esetleg számukra kedvezőtlen döntést hoz, így nekik is meg kell fizetniük az egyelőre a külföldiekre áthárított autópályadíjat.

A Magyar Autóklub azt is tervezi, hogy közvetlenül az Európai Bizottságnál is panaszt emel. Kovács Kázmér azt reméli, hogy a Bizottság elismeri a németországi törtvény diszkriminatív voltát, és lépéseket tesz a kettős mércét alkalmazó német törvény módosítására.

Érdekesség, hogy a külföldi autósokat terhelő útdíj bevezetése a bajor kereszténydemokraták, a CSU nyomására került az Angela Merkel által vezetett CDU-val kötött közös koalíciós szerződésbe, s ezért mindenképpen be kellett vezetni. A konzervatívok szerint ugyanis elfogadhatatlan, hogy a német autósoknak szinte minden európai országban sztrádadíjat kell fizetniük, eközben a külföldiek ingyen használhatják Európa legjobb minőségű és legkiterjedtebb autópálya-hálózatát Németországban.

Ha érvényben marad a diszkriminatív német törvény, jövő januártól külföldi autósok 5 napra 5 euróért, 10 napra 10 euróért vásárolhatnak matricát. Az éves díjat a járművek környezetvédelmi besorolása alapján állapítják meg.

HH

VISSZA
2014 © Minden jog fenntartva